Доброго дня! Рада вітати вас у своєму блозі.

Доброго дня!

Позакласна робота



Хімічна гра:
«Кращий із кращих»

 Мета: Підвищити інтерес учнів до хімічної науки; повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів з хімії; формувати логічне мислення, вміння узагальнювати, робити висновки; формувати вміння діяти в нестандартній ситуації; розвивати вміння аналізувати, швидко знаходити правильну відповідь; формувати вміння самостійної роботи з додатковою літературою, прагнення до самоосвіти.
       Хід заходу.
І. Вступне слово вчителя; оголошення початку та умов гри, вибір журі.
  Для проведення нашої гри на сцену запрошуються дві команди.(Вчитель представляє команди та їх капітанів.)                 
 До роботи запрошуємо  трьох членів журі, які будуть проводити підрахунки.
 ІІ. Жеребкування.
  Командам ставиться важке запитання, на яке вони не знають правильної відповіді. Перемогає та команда, яка була ближче до правильної відповіді.
 Запитання.
  В якому віці Д.І.Менделєєв відкрив періодичний закон? (у35).
 ІІІ. Проведення конкурсів.
  Перший конкурс. «Тестові завдання»
 Учасникам ставиться 25 запитань із чотирма варіантами відповідей, видаються по дві картки, на яких зображені: з одного боку однієї картки – літера А, з іншого – Б, на другій картці – з одного боку – літера В, з іншого – Г. читаються запитання з прикладами відповідей, а учасники піднімають картку з тією літерою, яку вважають правильною. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Після 10 і 20 запитання проводиться попередній підрахунок правильних відповідей учасників.
  Питання.
1.Формула сульфідної кислоти:
а) Н2S;           б) Н2SO3;
в) Н2СО3;     г) Н2SO4.

 2. Метал, який надає листкам рослин зеленого забарвлення:
     а) магній;        б) купрум;
     в) натрій;         г) алюміній.

 3. Хімія – наука про:
     а) тварин;         б) рослини;
     в) речовини;    г) гриби.
  4. Одиниці вимірювання кількості речовини:
    а) грам;             б) моль;
    в) літр;              г) метр.
 5. Найменшою хімічно неподільною частинкою називають:
    а) протони;          б) електрони;
    в) молекули;       г) атоми.

 6. Назвіть найпоширеніший елемент у живих організмах:
   а) фосфор;            б) оксиген;
    в) карбон;            г) гідроген.

 7. Реакція між складною та простою речовинами, у процесі якої атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів складної речовини:
    а) сполучення;          б) розкладу;
    в) обміну;                  г) заміщення.

 8. Хімічні елементи поділяються на групи:
    а) розчинні і нерозчинні;
    б) тверді, рідкі й газоподібні;
    в) прості й складні;
    г) метали й неметали.

 9. Лакмус під дією кислоти змінює забарвлення на таке:
    а) синє;                    б) жовте;
    в) фіолетове;           г) червоне.

 10. Відносна атомна маса елемента вимірюється в одиницях:
    а) атомні одиниці маси;    б) грам;
    в) моль;                               г) грам/моль.

 11. Закон об’ємних відносин відкрив:
     а) Д.І.Менделєєв;             б) М.В.Ломоносов;
     в)  А.Авогадро;                г) Ж.Л.Гей-Люсак.

 12. Назвіть найпоширеніший елемент неметал на Землі:
    а) сульфур;                       б) силіцій;
    в) оксиген;                       г) хлор.

 13. Валентність в Алюмінію:
    а) І                                  б) ІІ
    в) ІІІ                               г) ІУ.

 14. Який з наведених металів не реагує з карбонатною кислотою?
   а) натрій;                         б) кальцій;
   в) залізо;                          г) мідь.

 15. Горизонтальний ряд елементів у Періодичній системі називають:
   а) періодом;                     б) групою;
   в) рядом;                          г) підгрупою.

 16. Речовина, що прискорює хімічну реакцію, але не входить до складу її продуктів:
    а) інгібітор;                    б) індикатор;
    в) фермент;                    г) каталізатор.

 17. Бінарна сполука елемента з оксигеном:
     а) кислота;                       б) оксид;
     в) сіль;                              г) основа.

 18. Відносна молекулярна маса натрію:
     а) 16;                                 б) 22;
     в) 23;                                 г) 32.

 19. Укажіть назву сполуки, формула якої NaNO3:
     а) натрій гідроксид;          б) натрій оксид;
    в) натрій нітрат;                 г) нітратна кислота.


 20. Метал, який за звичайних умов знаходиться в рідкому стані:
     а) ртуть;                               б) калій;
     в) кальцій;                           г) цинк.

 21. Біле як сніг, у пошані в усіх, подобаюсь вам, на шкоду зубам.
      Про що йдеться?
     а) борошно;                         б) срібло;
     в) цукор;                              г) молоко.

 22. Як звали батька Менделєєва?.
    а) Михайло;                          б) Іван;
    в) Микола;                            г) Дмитро.

 23. Речовини, що змінюють своє забарвлення під дією лугів і кислот, називають:
    а) індикаторами;                  б) металами;
    в) каталізаторами;               г) інгібіторами.

 24. Склав витиску вальний ряд металів:
    а) Менделєєв;                        б) Ломоносов;
    в) Парацельс;                         г) Бекетов.

 25. У відкритті кисню допомогли:
    а) щури;                                  б) миші;
    в) мухи;                                   г) оси.

    За результатами тесту перемагає та команда, яка набрала найбільшу кількість балів.          
Другий конкурс.    «Хімічний експеримент».

         У цьому конкурсі беруть участь по два учні від команди (за вибором учителя). Дітям пропонується виконати дослід з тих речовин, що знаходяться на столі. Завдання записані на картках, які роздає вчитель. «Реактиви» беруться, як-то кажуть, з кухні, щоб не трапилося нещасного випадку під час виконання дослідів. Виграє та команда, учасник якої швидше виконав дослід і пояснив його.
      Матеріали: сода, оцет, калій перманганат, лимонна кислота, борошно, розчин йоду, вода , лакмус, пробірки, циліндри, колби.
   Завдання І. Здійсніть реакцію, у результаті якої виділиться газ (реакція соди й оцту).
  Завдання ІІ. Доведіть, що в борошні міститься крохмаль (змішати борошно з водою й додати кілька крапель розчину йоду).
  Завдання ІІІ. Знебарвте розчин перманганату (до розчину перманганату додати лимонну кислоту).
  Завдання ІУ. Дано дві пробірки (в одній розчин соди, в іншій - оцет). Визначте хімічним шляхом, що в кожній пробірці (з допомогою лакмусу).


Третій конкурс «Чорний ящик».

   Від кожної команди по черзі виходять учні й беруть у чорному ящику завдання (надписи – залізо, цукор, сіль, алюміній, вода, мідний купорос, гліцерин, мило, оцет, сода). Їм  потрібно пояснити своїй команді, що це за речовина чи сполука, а команда повинна відгадати слово (+1 бал) і хімічну формулу (+1 бал). Якщо він проговориться (спільнокореневе слово, типу мило - милити), то команда втрачає 2 бали. Виграє команда, яка набрала більшу кількість балів.
       
Четвертий  конкурс    «Демонстрація».

  Учитель ставить запитання, усі бажаючі відповідають. Відповідь приймається від тієї команди, учасник якої перший  підняв руку. Якщо відповідь неправильна – відповідає інший учень.
   Матеріали: розчин лугу, фенолфталеїн, оцет, харчова сіль, вода, сірники, папір, фільтрувальний папір, лійка, пісок, колби.
1.   У пробірку з лугом, який зафарбований фенолфталеїном (малинове забарвлення), додається кислота. Розчин  знебарвлюється. Запитання: Як називається цей процес? (нейтралізація).
2.   Учитель всипає у склянку води харчову сіль і перемішує її до розчинення. Запитання: Який це розчин? (істинний).
3.   Учитель демонструє порожню склянку. Запитання. Що в склянці? (повітря).
4.   Учитель підпалює паперовий аркуш, він згорає, залишається попіл. Запитання: які речовини залишилися? (неорганічні).
5.   Учитель всипає трохи піску в колбу з водою, перемішує й виливає в лійку з фільтрувальним папером, яка вставлена в колбі. Запитання: як називається цей процес? (фільтрування).

Півфінал. Конкурс «Біржа».
Усі запитання у цьому конкурсі поділені на теми й мають свою «ціну» залежно від складності питання (від 1 до 5гр). учасник вибирає тему і вартість  запитання, якщо учасник відповів неправильно, то ціна викреслюється з його рахунку.   Теми гри: загадки, Періодична система, хімія і біологія, хімічні рекорди, хімічні формули.
   Запитання до теми «Загадки».
1.У воді народжується, а води боїться? (сіль) (1гр).
2.Що стає легшим, коли її наповнюють? (повітряна кулька) (2гр).
3.Сам не горить, а горіння підтримує? (кисень) (3гр).
4.Я вагоміша за всіх!
Я потрібна в кожнім домі,
І без мене, всім відомо, лікарі немов без рук. (ртуть) (4гр)
 5. Куди ступиш, всюди маєш,
     Хоч не бачиш, а вживаєш. (повітря) (5гр).
   Запитання до теми «Періодична система».
1.Скільки періодів у сучасній системі хімічних елементів? (7) (1гр).
2.Який хімічний елемент має відносну атомну масу 12? (карбон) (2гр).
3.В якій групі знаходяться лужні метали? (у І-й) (3гр).
4.Назвіть елемент, який має дробове значення атомної маси. (хлор) (4гр).
5.Як називаються елементи УІІ групи? (галогени) (5гр).
Запитання до теми «Хімія і біологія».
1.Вітамін С. (аскорбінова кислота) (1гр).
2.Шлункова кислота. (хлоридна) (2гр).
3.Назвіть хімічний елемент, який надає кісткам міцності. (кальцій) (3гр).
4.Яким хімічним елементом збагачена морська капуста. (йод) (4гр).
5.Яку речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя? (воду) (5гр).
Запитання до теми «Хімічні рекорди».
1.Найлегший газ. (водень) (1гр).
2.Найпоширеніший елемент на Землі. (оксиген) )(2гр).
3.Найпоширеніший метал земної кори. (алюміній) (3гр).
4.Найактивніший елемент. (флуор) (4гр).
5.Найбільш тугоплавкий метал. (вольфрам) (5гр).
Запитання до теми «Хімічні формули».
1.Формула води (Н2О) (1гр).
2.Формула сульфатної кислоти. (Н2SO4) (2гр).
3.Формула барій фосфату. (Ва3(РО4)2) (3гр)
4.Формула питної соди. (NаНСО3) (4гр).
5.Формула бромної води (Вr2) (5гр).
Фінал
Правила гри:  учням ставлять питання. На кожне запитання можна відповісти з трьох спроб. Після першої спроби можна заробити 3бали, після другої – 2бали, після третьої – 1бал. Відповідає той учень який перший підняв руку (на одну спробу). Якщо учасник відповів неправильно, то право відповіді переходить  другій команді. Виграє команда, яка набрала найбільшу кількість балів. Якщо кількість балів однакова, то переможців двоє.
   Фінал. Конкурс «Три спроби».
    Запитання до конкурсу.
                      І. Барій.
    1. спроба: назва цього елемента від грецького – важкий, вища формула оксиду –  RO, уперше його одержав у 1808 році Г.Деві.
    2. спроба: цей метал знаходиться у ІІ групі, у природі трапляється тільки у    вигляді сполук, м’який, сріблясто – білий, ковкий, солі цього металу забарвлюють колір полум’я в жовто – зелений колір.
3. спроба: відносна атомна маса цього металу – 137.
                  ІІ. Осьмій.
    1. спроба: 1кг цього елемента коштує 14млн доларів, назва походить від грецького – запах, відкрив його у 1804 році С.Тенант.
    2. спроба: цей елемент належить до платинових металів, це найважча проста речовина, густина – 22,61 г/см3.
    3. спроба: порядковий номер цього елемента – 76.
                      ІІІ. Натрій хлорид.
    1. спроба: деякі жителі Африки платили за 1кг цієї речовини 1кг золотого піску, без цього не можуть жити люди, трапляється в сильвініті.
    2. спроба: за рік людина споживає близько 6 -8 кг цього продукту, молекулярна маса цієї сполуки – 58,5, трапляється в крові, у воді розчиняється.
    3. спроба: використовується під час приготування їжі, у консервуванні, складається з хлору й натрію.
Підведення підсумків, нагородження переможців.



Щоб зацікавити дітей, вивчати хімію, для учнів середніх класів пропонується проведення позакласного заходу " Цікава хімія".

 


Немає коментарів:

Дописати коментар